TOSHKENT SHAHAR ICHKI ISHLAR BOSH BOSHQARMASI

Xotin-qizlar masalasi – muhim masala

2002 yilda IIV Akademiyasini muvaffaqiyatli tugatgan Sahovat Meliyeva Yakkasaroy tumani IIBda Xorijga chiqish-kelish va fuqarolikni rasmiylashtirish bo‘limi inspektori lavozimida ish boshladi. Yosh serg‘ayrat, intiluvchan leytenantga bo‘lim katta inspektori, mayor Gulnora Bozorova ustozlik qildi. Sohani tez o‘zlashtirgan Sahovat ko‘p o‘tmay Olmazor tuman IIB XCHKva FR bo‘limida, 2011 yilda esa tuman IIB Huquqbuzarliklar profilaktikasi bo‘limi inspektori lavozimida faoliyatini davom ettirdi. Uning tuman mahallalari raislari, faollari bilan ishlash, ularning boshlarini biriktirib, huquqbuzarliklarning oldini olishga qaratilgan tadbirlarga jalb etish, sodir etilgan har bir jinoyat va huquqbuzarliklarni keng jamoatchilik ishtirokida muhokama qilish, targ‘ibot ishlarining samarali tashkillashtirishdagi shijoati, sa’y-harakatlari rahbariyatning e’tiboriga tushdi. 2019 yilda lavhamiz qahramoni Sahovat Meliyeva tuman IIO FMB Huquqbuzarliklar profilaktikasi bo‘limi xotin-qizlar masalalari bo‘yicha katta inspektori lavozimiga o‘tkazildi. Shundan buyon Sahovat tumanda joylashgan 64 ta mahalladagi oilalarda yashovchi xotin-qizlarning “issiq-sovug‘idan” boxabar. Mahalla faollari bilan ishni to‘g‘ri tashkillashtirganligi bois, ular yordamida oila a’zolari tomonidan turli tazyiq va zo‘ravonlikka duchor bo‘layotgan, aksariyati andisha hamda or qilib murojaat qilishga botinmaydigan ayollar o‘z vaqtida aniqlanib, mahalla yettiligi, otinoyilar, diniy idora vakillari hamkorligida joyiga chiqib o‘rganilib ularga huquqiy hamda ijtimoiy-moddiy yordam ko‘rsatilib kelinmoqda. Shu o‘rinda “Abubakr Shoshiy” mahalla faoli Maktuba Rizayeva, “Shodiyona” mahallasi faoli Lolaxon Mirsoatovalarning jonkuyarligi, o‘z vazifalariga mas’uliyatini ta’kidlash lozim. Ularning hamkorlikdagi sa’y-harakatlari tufayli, joriy yilning uch oyida turmush o‘rtog‘i, qaynonasi va oila a’zolari tomonidan, surunkali kamsitib kelinayotgan, zo‘ravonlik, turli tazyiqlarga uchragan qirqdan ortiq xotin-qizlarga himoya orderlari berildi. Bir necha o‘n nafariga ijtimoiy-moddiy yordam ko‘rsatildi.– Odatda moddiy qiyinchiliklar, yetishmovchilik, ro‘zg‘orning kamu ko‘sti, bir hovlida bir necha oilalar –aka-uka, ovsinlarning yashashi ajrashishlarning asosiy sababi, – deydi podpolkovnik Sabohat Meliyeva. – Kuni kecha bir oilaning ajrimini muhokama qildik. Katta dang‘illama hovli. Yolg‘iz qaynona, o‘ziga o‘zi xizmat qiladi, qandli diabeti bo‘lganligi bois osh-ovqatini o‘ziga o‘zi tayyorlaydi. Kamiga ikki nafar uy xizmatchisi bor. Er-xotin oliy ma’lumotli. Er toparmon-tutarmon. Xotiniga ham avtomashina olib bergan. Bir qiz, bir o‘g‘il farzandlari bor. Biroq xotini erini xiyonatda ayblab, ajrashishga qaror qilgan. Biz har ikkisi bilan tushuntirish ishlarini olib bordik. Biroq ayol “ko‘nglim qolgan, o‘rtada mehr yo‘q, ajrashaman” deb turib oldi. Achinarlisi, farzandning biri “otam bilan yashayman”, desa, ikkinchisi “onam bilan yashayman”, deb turib olgan. Ayni paytda ayoli ota-onasinikida. Hayron qolarli joyi – ayolning ota-onasi uyida katta qizi ham bir farzandi bilan ajrab kelib o‘tiribdi, endi ikkinchi qizi ham ajrashmoqda, ular esa xayrixoh.Bu kabi ko‘plab voqealarning shohidi bo‘lgan podpolkovnik Sahovat Meliyeva tarbiya avvalo ota-onadan boshlanishi, farzand tarbiyasida kattalarning roli o‘ta muhimligini ta’kidlaydi. Bugungi kunda moddiy boyliklar, ortiqcha hashamat, dabdaba, “kim o‘zarlik”ka berilib, ma’naviyatimiz, qadriyatlarimizni mensimaslik kabi holatlar ko‘payib borayotgani sir emas. Yoshlarimiz, ayniqsa, xotin-qizlarimiz tomonidan “ozodlik”, “erkinlik” tushunchasining salbiy, beo‘xshov talqini keng yoyilayotgani achinarli holdir. Har bir inson baxtli bo‘lishga haqli. Ajrashayotgan er-xotinlar-ku o‘z juftini, baxtini topib ketar, ammo o‘rtada sarson, bag‘ri kemtik, mehrdan mosuvo, arosatda qolgan bolalar-chi?! Ularning haq-huquqi kimning bo‘ynida?!

19 Aprel 2025 Yil

41

Nomardlik ham evi bilan-da!

Odam boylik vasvasasiga tushmasin ekan. Tushdimi, yotsa ham, tursa ham dasta-dasta pullar ko‘ziga ko‘rinadi. Xuddi “Mahaldada duv-duv gap” filmidagi Umarjonning onasi Oyposhshaxon to‘y buzilay deganda hamma narsa: qozondagi oshdan tortib, stoldagi noz-ne’matlargacha pulga aylanib qolish sahnasini ko‘z oldingizga keltiring-a! Shohruh ham yurgan yo‘lida, ushlagan buyumida faqat pulni ko‘radi. Mas’uliyati cheklangan jamiyatning ombor mudiri bo‘la turib, maoshiga qoniqmadi. Nima qilsa, puldor bo‘larkin-a!? O‘ylab-o‘ylab bir o‘q bilan ikki quyonni uradigan ajoyib reja tuzdi. Ham boyiydi ham ajrashib ketgan sobiq xotinining “adabini beradi”. U 2024 yil 4 avgust kuni fuqaro B.Islomning ishonchiga kirib, tumanning 23-mavzesida joylashgan uyni o‘ziniki ko‘rsatib, oyiga 350 AQSH dollari evaziga ijaraga berdi. Ochig‘i bir hafta ichida uyni bo‘shatib qo‘yishni va’da qilib, pulini oldi. 22 avgust kuni fuqaro M.Shaxzodbekni ham shu yo‘sinda aldab 400 AQSH dollarini, 23 avgust kuni S.Nizomiddindan ikki oylik ijara haqi sifatida 7.620.000 so‘mini oldi. Jabrdiydalarga qo‘shni davlatga oilasi bilan ishlagani ketayotganini sabab qildi. Uy esa aslida bir farzandi bilan ko‘rsatilgan xonadonda yashab kelayotgan, ertadan-kechgacha ishda bo‘lgan sobiq turmush o‘rtog‘iga tegishli bo‘lib, bu savdolardan ayol umuman bexabar edi. Vaqt o‘tib, eshik qo‘ng‘irog‘ini jiringlatib, ijarachilar ko‘ch-ko‘roni bilan kirib kela boshlaganda, boz ustiga uyni bo‘shatib qo‘yishni talab qilishib, janjal ko‘tarishganida ayol jarbdiydalar bilan birgalashib ichki ishlar idorasiga murojaat qilishga majbur bo‘ldi.– Jinoyat ishlari bo‘yicha Uchtepa tuman sudi ochiq sud majlisida 1994 yilda tug‘ilgan, bir farzandi bilan ajrashgan, muqaddam sudlanmagan B.Shohruhning jinoiy qilmishlarini ko‘rib chiqib, uning pushaymonligi, yetkazilgan zararni to‘liq qoplaganligi, jabrdiydalarning da’vosi yo‘qligini inobatga olib, O‘zbekiston Respublikasi Jinoyat kodeksining 168-moddasi 3-qismi “b” bandi (“Firibgarlik”) bilan aybli deb topdi va ish haqining 20 foizini davlat hisobiga ushlab qolgan holda 2 yil axloq tuzatish ishlari jazosiga hukm qildi.Mazkur jinoyat ishi tafsilotlari bilan Uchtepa tumani IIO FMB huzuridagi Tergov bo‘limi tergovchisi, katta leytenant Bobur Sattorov tanishtirdi.

19 Aprel 2025 Yil

52

Sport – sog‘lom turmush tarzi demakdir

Sog‘lom tanda sog‘lom aql, degan ibora bejizga aytilmagan. Yurtimizda sog‘lom turmush tarzini keng targ‘ib va tadbiq etish, ommaviy sportni yanada rivojlantirish borasida qator ishlar amalga oshirib kelinmoqda. Bu davlat siyosati darajasiga ko‘tarilgani, xalqimizning ma’nan hamda jismonan sog‘lom va barkamol bo‘lishiga berilgan e’tibordir.Ichki ishlar vazirligi tizimida muntazam ravishda o‘tkazib kelinayotgan “Ma’naviyat oyligi” doirasida Toshknet shahar IIBB tizimida ham bir qator tadbirlar bo‘lib o‘tmoqda.Kuni kecha Yakkasaroy tumanida joylashgan sport majmuasida poytaxt ichki ishlar tizimi xodimlari o‘rtasida sportning yengil atletika turi bo‘yicha musobaqa o‘tkazildi. Musobaqada Bosh boshqarma tizimlaridan har bir jamoada 12 nafar ishtirokchidan iborat 14 ta terma jamoa qatnashdi. Musobaqa shartlariga ko‘ra yosh toifalarida: 100, 200, 400, 800, 1000, 3000 metrlik masofalarga yugurish, yugurib kelib uzunlikka sakrash va joyidan turib sakrash yo‘nalishlarida g‘oliblik uchun qizg‘in bahslar bo‘lib o‘tdi. Bellashuvlarni diqqat bilan kuzatgan hakamlar jamoalarning sa’y-harakatlari, g‘alabaga bo‘lgan g‘ayrat-shijoatlarini adolat bilan munosib baholab borishdi. Yakuniy natijalarga ko‘ra umumiy hisobda: birinchi o‘rin - Toshkent shahar IIBB “Qo‘riqlash” boshqarmasi terma jamoasiga, 2-o‘rin Shayxontohur tumani IIO FMB hamda 3- faxrli o‘rin Yashnobod tumani IIO FMB jamoasiga nasib etdi.G‘oliblar hamda musobaqa ishtirokchilariga Bosh boshqarma hamda “Dinamo” JTSJ kengashi tomonidan joriy etilgan sovrinlar, qimmatbaho va esdalik sovg‘alari topshirildi.

19 Aprel 2025 Yil

110

Prezident Shavkat Mirziyoyev raisligida boshlangan videoselektor yig‘ilishida dunyoda yuz berayotgan iqtisodiy va savdo cheklovlarining O‘zbekistonga ta’sirini yumshatish masalalari muhokama qilindi

Avvalo, davlatimiz rahbari global iqtisodiy holatga to‘xtaldi. “Hozirgi dunyo avvalgidek emas. Gap tarif yoki ularni miqdorida ham emas. Uzoq yillar davomida davlatlar o‘rtasida barqaror munosabatlar va o‘zaro ishonchni ta’minlagan xalqaro institutlar, ular ishlab chiqqan qoida va normalar bugun samarasiz bo‘lib borayapti. Albatta, bu jarayonlar zanjirli ta’sir ko‘rsatib, jahon iqtisodiyotini sekinlashuvi va xalqaro savdoni kamayishiga olib kelishi mumkin”, - dedi Prezident. Birgina yuqori tariflar oqibatida xalqaro savdo hajmi 3,5 trillion dollarga qisqarib, dunyodagi inflyatsiya darajasi 7,5-8 foizga ko‘tarilishi haqida prognozlar berilmoqda. “Uch-to‘rt kun ichida xalqaro moliya bozorlari 10 trillion dollar yo‘qotgani biz uchun qattiq “signal” bo‘lishi kerak. Eng katta xavf – pandemiya davrida bo‘lgani kabi dunyo bo‘ylab ta’minot va qiymat yaratish zanjirlarida uzilishlar paydo bo‘lishidadir. Ayniqsa, bunday holat jahon eksportida yuqori ulushga ega to‘qimachilik, elektrotexnika, avtomobilsozlik, oziq-ovqat sanoati kabi “drayver” tarmoqlarga katta zarba berishi mumkin”, - dedi Prezident. O‘ziga nisbatan eng katta import bojlari qo‘yilgan davlatlar endilikda O‘zbekiston eksport qilayotgan yo‘nalishlarga o‘zining mahsuloti bilan kirish uchun agressiv savdo siyosatini yuritishi mumkinligi qayd etildi. Ya’ni, mamlakatimiz kirib borgan ip-kalava, mato, gazlama, tayyor tekstil va maishiy texnika bozorlarida ham ayovsiz raqobat bo‘ladi. Garvard universiteti tahliliga ko‘ra, o‘tgan besh yilda Iqtisodiy murakkablik indeksida O‘zbekistonning o‘rni 25 pog‘ona yaxshilanib, 105-o‘rindan 80-o‘ringa ko‘tarildi. Bugungi kunda 162 turdagi milliy mahsulotlarimiz “dunyo bozorlarida raqobat ustunligiga ega” deb e’tirof etilayapti. Natijada oxirgi yillarda eksport 2,2 barobar oshdi. Tashqi savdo aylanmasi yalpi ichki mahsulotga nisbatan 57 foizga yetdi. “Bu – iqtisodiyotimiz tashqi bozorlarga qanchalik bog‘liq ekanini ko‘rsatadigan juda katta raqam”, - dedi Prezident. “Takror va takror aytaman – “hozirgi dunyodagi vaziyat bizga ta’sir qilmaydi” deganlar juda katta xato qiladi. Bunday sharoitda faqat o‘z kuchimiz va ichki imkoniyatlarimizga tayanib, dadil-dadil qadam tashlashimiz kerak”, - dedi davlatimiz rahbari. Lekin ko‘p rahbarlar hali masalaning jiddiyligini, 2 karra ko‘p ishlash kerakligini bilmayotgani, har bir vazirlik, tarmoq va hududlarni birinchi rahbarlari aniq-aniq reja qilib, ishlab chiqarish, eksport bilan o‘zi shaxsan shug‘ullanishi shart va zarurligi ko‘rsatib o‘tildi. Bir hafta davomida mutasaddilar 3 mingdan ziyod tajribali tadbirkorlar bilan uchrashdi. Ishbilarmonlar xalqaro bozorlardagi tebranishlarga moslashish uchun tezda hal qilish kerak bo‘lgan yangi-yangi masalalarni qo‘ymoqda. Vazirlar, hokimlar, bank va tarmoq rahbarlariga savollar ko‘p. Ayrim rahbarlar tendensiyalarni o‘rganib, xatarlarni to‘g‘ri baholab, tadbirkorlarga yo‘l ochish o‘rniga o‘zlari to‘siq bo‘layotgani tanqid qilindi. Bundaylarga nisbatan qattiq chora ko‘rilishi qayd etildi. Standartlashtirish va sertifikatlashtirish tizimidagi eskirgan talablar va byurokratiya tadbirkorlarning “qo‘lini bog‘layotgani”, sohada korrupsiyani keltirib chiqarayotgani ko‘rsatib o‘tildi. 25 mingdan ortiq standart, 41 ta texnik reglament xalqaro bozor talablariga mos kelmaydi. Hozirda 13 mingga yaqin turdagi tovarning 6,5 mingi majburiy sertifikatlanadi, bu esa tannarxni oshiradi. “Vazirlar, hokimlar qachon tadbirkorlarni eshitib, qaysi standartni yangilash, qaysi birini bekor qilish, nima mahsulotni majburiy sertifikatsiya ro‘yxatidan chiqarishni o‘ylab ko‘rdi? Afsuski, bunga ijobiy javob yo‘q”, - deya qat’iy e’tiroz bildirdi Prezident. Xususan, investorlar mamlakatimizdagi ko‘p laboratoriyalar talabga javob bermasligi, rivojlangan davlatlar standartlari esa tan olinmayotganini aytmoqda. Hozirgi tizimda sertifikatlash organlari bir paytning o‘zida bozor nazoratini ham olib borayotgani, bu esa manfaatlar to‘qnashuviga olib kelayotgani qayd etildi. Prezidentimiz sertifikatlashtirish tizimidagi ayrim muammolarni sanab, ularning yechimlarini aytdi. Ta’kidlanganidek, sut va go‘sht mahsulotlari ishlab chiqaruvchi korxonalar o‘zining mahsulotiga Sanepidqo‘m xulosasini olish tizimidan norozi. Masalan, yiliga 100 million dollarlik bolalar ozuqasi import bo‘lmoqda. Lekin zamonaviy uskuna keltirib, zavod qurgan tadbirkor Sanepidqo‘m xulosasi yo‘qligi uchun ishlab chiqarishni boshlay olmayapti. Xulosa berish uchun esa standart yo‘q. Qo‘mita rahbariyati “bu mahsulotga bizda standart yo‘q”, deb kutib o‘tirmasdan, o‘zi tashabbus qilib, tadbirkor bilan birga standart ishlab chiqmayotgani tanqid qilindi. Ayrim tuman sanepidxizmatlari haligacha tadbirkordan bitta mahsulotning har xil qadoqlangan partiyasini alohida sinovdan o‘tkazishni talab qilmoqda. Bu qo‘shimcha vaqt, qo‘shimcha xarajat talab qiladi. Bir vaqtda tayyorlangan mahsulotning har xil hajmda qadoqlanishi sifatga naqadar aloqador ekani savol uyg‘otadi. Shuningdek, mineral suv ishlab chiqaruvchilar 45 ta ko‘rsatkich bo‘yicha xulosa olishi kerak. Tadbirkorlar shuning 43 tasi uchun Sanepidqo‘m tizimidagi laboratoriyalarga, qolgan 2 tasi bo‘yicha boshqa laboratoriyaga bormoqda. Qo‘mitaga hamma tekshiruvni bitta joyda tashkil qilish topshirildi. Meva-sabzavot va dukkakli ekinlar sifatini tekshirish uchun ham 3 ta tashkilotning laboratoriyasiga borish kerak. Eng yomoni, bu laboratoriyalarning xulosasi rivojlangan davlatlarda tan olinmaydi. Shu bois eksportchilar qimmat bozorga chiqishdan oldin sertifikat olish uchun xorijga namuna jo‘natayapti. Mutasaddilarga shu paytgacha birorta xalqaro tan olingan laboratoriyani olib kelmagani, eskirgan ustma-ust sertifikatlash amaliyoti haligacha davom etayotgani ko‘rsatib o‘tildi. Salqin ichimlik ishlab chiqaruvchi tadbirkorlar chetdan keladigan vitrinali sovutkichlarni sertifikatsiyalash jarayoni 3 oygacha cho‘zilayotganini aytmoqda. Kuryerlik xizmati korxonalari moped olib kelib, odamlarni ishli qilayotgani, lekin mopedning o‘zi 300 dollar tursa, uni standartdan o‘tkazib, sertifikat olishga yana shuncha mablag‘ ketayotgani ko‘rsatib o‘tildi. Xususiy klinikalar “O‘zbekistonga ilk bor olib kelinayotgan ayrim tibbiy uskunalarni Farmqo‘mitada ro‘yxatdan o‘tkazish xarajati ularning narxidan 10 karra qimmat”, demoqda. Shuningdek, qo‘mitada oddiy termometrni ham, MRT uskunasini ham ro‘yxatdan o‘tkazishga 4-5 oy vaqt ketmoqda. Davlatimiz rahbari bunday to‘lov va tartibotlar mutasaddilar tomonidan naqadar chuqur o‘ylanganini savol ostiga qo‘ydi. “Bu yondashuv to‘g‘rimi? Albatta yo‘q. Murakkabligi va xavflilik darajasiga qarab, tibbiy uskuna, tibbiy buyum va dori-darmon uchun alohida-alohida muddat belgilash kerak”, - dedi Prezident. Prezident sertifikatlashtirish va standartlashtirish tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlarini belgilab berdi. Alohida farmon bilan Texnik tartibga solish agentligi, Sanepidqo‘m, Veterinariya qo‘mitasi, Karantin agentligi kabi idoralarning mahsulotga xulosa berish vakolatlari aniq belgilab beriladi. Bunda takrorlanuvchi va ustma-ust tartiblar bosqichma-bosqich bekor qilinadi. Masalan: - oziq-ovqat mahsuloti sifati va xavfsizligi nazorati bilan faqat Sanepidqo‘m shug‘ullanadi; - oziq-ovqat uchun texnik reglamentlar va standartlar majburiyligi bekor qilinadi; - qo‘mita asosiy oziq-ovqat mahsulotlari bo‘yicha sanitariya qoidalari va normalarini xalqaro talablarga – Kodeks Alimentariusga muvofiqlashtiradi. Boshqa tizimlar ham xuddi shu tartibda qayta ko‘rib chiqiladi. Shuningdek, xavf darajasi yuqori bo‘lgan 7 ta tovar guruhidagi mahsulotlarni davlat ro‘yxatidan o‘tkazish amaliyoti bekor qilinadi. Sertifikat olish majburiy bo‘lgan tovarlar ro‘yxatini keskin qisqartirib, mahsulot muvofiqligini deklaratsiyalash amaliyoti joriy qilinadi. Asbob-uskuna, xomashyo, maxsus texnika, transport importida mamlakatimizda tan olinadigan xorijiy yuqori sifat va nazorat tizimlari mezonlari ishlab chiqiladi, ular import qilinayotganda milliy sertifikat olish talab qilinmaydi. “Bir so‘z bilan aytganda, biz mahsulotlarning bozorga kirishini yengillashtirib, uni realizatsiyasidagi nazoratni kuchaytiramiz. Bu xalqaro amaliyotda o‘zini oqlagan”, - dedi prezident. Mutasaddilarga “Bozor nazorati to‘g‘risida”gi qonun loyihasini ishlab chiqish topshirildi. Umuman, sinov va sertifikatlashtirish bo‘yicha davlat laboratoriyalari xususiy sektorga investitsiya kiritish sharti bilan berilsa, sohada sifat va raqobat bo‘lishi, xizmat narxi tushishi ko‘rsatib o‘tildi. Prezidentimiz biznes uchun teng sharoitlar yaratish masalalariga alohida e’tibor qaratdi. “Mahalliy korxonalarimizga yo‘l ochib, ishlab chiqarishni ko‘paytirish, qimmat bozorlarga yangi-yangi mahsulotlar bilan kirishiga sharoit yaratishimiz zarur”, - dedi davlat rahbari. Lekin ayrim tovarlar bozorlarimizga sun’iy pasaygan narxda kirib kelayotgani mahalliy ishlab chiqaruvchilarning o‘rnini zaiflashtirayotgani ko‘rsatib o‘tildi. Masalan, o‘zimizda chiqayotgan tannarxi 220 dollarlik kichik muzlatgich bozorda o‘rtacha 250 dollardan sotilayotgani uchun 30 dollar QQS to‘lanadi. Xuddi shunday muzlatgichning import narxi sun’iy pasaytirilib, 25 dollar ko‘rsatilgani uchun bor-yo‘g‘i 3 dollar QQS olinayapti. Ya’ni, ishlab chiqaruvchi importga nisbatan 10 karra ko‘p soliq to‘layapti. Yangi farmon bilan endilikda chetdan olib kelinayotgan tovarlarni bojxona qiymatini aniqlash tartibi to‘liq xalqaro qoidalarga moslashtiriladi. Prezidentimiz biznes uchun teng sharoitlar yaratish masalalariga alohida e’tibor qaratdi. “Mahalliy korxonalarimizga yo‘l ochib, ishlab chiqarishni ko‘paytirish, qimmat bozorlarga yangi-yangi mahsulotlar bilan kirishiga sharoit yaratishimiz zarur”, - dedi davlat rahbari. Lekin ayrim tovarlar bozorlarimizga sun’iy pasaygan narxda kirib kelayotgani mahalliy ishlab chiqaruvchilarning o‘rnini zaiflashtirayotgani ko‘rsatib o‘tildi. Masalan, o‘zimizda chiqayotgan tannarxi 220 dollarlik kichik muzlatgich bozorda o‘rtacha 250 dollardan sotilayotgani uchun 30 dollar QQS to‘lanadi. Xuddi shunday muzlatgichning import narxi sun’iy pasaytirilib, 25 dollar ko‘rsatilgani uchun bor-yo‘g‘i 3 dollar QQS olinayapti. Ya’ni, ishlab chiqaruvchi importga nisbatan 10 karra ko‘p soliq to‘layapti. Yangi farmon bilan endilikda chetdan olib kelinayotgan tovarlarni bojxona qiymatini aniqlash tartibi to‘liq xalqaro qoidalarga moslashtiriladi. Hozirda qandolatchilik va salqin ichimliklar tarmog‘i mahalliy sanoatning drayveriga aylanib ulgurgani va ularni qo‘llab-quvvatlash muhimligi ta’kidlandi. Shu bois shakarga aksiz to‘lovi bekor qilinishi belgilandi. Quruq sut importiga qo‘yilgan cheklovlar ham olib tashlanadi. Buning hisobiga qariyb 40 ming odam ishlaydigan 5,5 ming qandolat va salqin ichimlik ishlab chiqaruvchi korxonalarning yillik aylanmasi kamida 50 trillion so‘mga yetadi. Hozirda 2,5 mingga yaqin restoran va kafe QQS to‘lamoqda. Yil boshidan ularga QQSning 20 foizdan 40 foizgacha qismini “keshbek” sifatida qaytarish tizimi joriy qilingan edi. Lekin, hozirgacha bu imtiyozdan bor-yo‘g‘i 69 ta umumiy ovqatlanish korxonasi foydalangani ko‘rsatib o‘tildi. Masalan, salqin ichimlik, tort, muzqaymoq kabi 200 dan ziyod mahsulot alohida-alohida sotilsa, “keshbek” berilmayapti. Vaholanki, ularga ham QQS to‘langan. Soliq qo‘mitasiga bu boradagi tushunmovchiliklarni tartibga solib, adolatli tizimni yo‘lga qo‘yish topshirildi. Prezidentimiz tadbirkorlarni o‘ylantirayotgan yana bir masalaga to‘xtaldi. Joylarda yer solig‘i va ijara to‘lovlariga oshiruvchi koeffitsiyent belgilayotganda uning biznesga ta’sirini o‘rganish, tadbirkorlarning imkoniyati va moliyaviy ahvolidan kelib chiqib, qaror qabul qilish muhimligini ta’kidladi. “Tushumni ko‘paytirish soliq stavkasini oshirish hisobidan bo‘lmasligi kerak. Aksincha, tadbirkorga yordam berib, soliq bazasini kengaytirsak, tushum ko‘payadi, tadbirkorlar ham rozi bo‘ladi”, - dedi Prezident. Endilikda tadbirkorlarga ushbu soliqlarni yilda ikkiga bo‘lib to‘lashga ruxsat beriladi. Yig‘ilishda soliq va bojxona sohalaridagi kamchiliklar bu tizimlarda navbatdagi islohotlarni talab qilayotgani qayd etildi. Mutasaddilarga malakali ekspertlar, olimlar va tadbirkorlar jamoatchilik kengashini jalb qilib, soliq-bojxona siyosati va ma’murchiligini yangi bosqichga olib chiqish bo‘yicha asosli takliflarni kiritish topshirildi. Shuningdek, vazirlarning o‘z sohasidagi yo‘riqnoma va boshqa idoraviy hujjatlarni qabul qilish bo‘yicha vakolati aniq belgilanishi lozimligi ta’kidlandi. “Eng barqaror munosabatlar – qonun bilan, yangi islohotlar – Prezident hujjati bilan, tarmoq va hududlarni rivojlantirish – Hukumat qarori bilan belgilanadi. Ularni hayotga tatbiq etish bo‘yicha faqat idoraviy hujjatlar qabul qilinadi. Ana shunda, islohotlar natijalari odamlarimizga tezroq yetib boradi”, - dedi Prezident. Yig‘ilishda 3-4 ta idora misolida aytilgan tanqidlar boshqa vazirlik va tarmoqlarga ham tegishli ekani qayd etildi. Ekologiya, Qishloq xo‘jaligi, Qurilish, Energetika, Oliy ta’lim vazirliklari, Kadastr agentligi, Avtoyo‘llar qo‘mitasi, Sanoat xavfsizligi qo‘mitasi, Qurilish inspeksiyasi tizimida ham byurokratiya haligacha yuqoriligi ko‘rsatib o‘tildi. Ushbu vazirlik va idoralar rahbarlariga bugungi yig‘ilishdan xulosa chiqarib, aholi va tadbirkorlarga xizmatlarni yengillashtirish topshirildi. Umuman, barcha darajadagi rahbarlar oldiga ishlab chiqaruvchi va eksportchilar bilan doimiy muloqotda bo‘lish vazifasi qo‘yildi. Yig‘ilish davomida hudud va tarmoqlar rahbarlarining hisobotlari, tadbirkorlarning fikr-mulohazalari tinglandi.

18 Aprel 2025 Yil

172

Interaktiv xizmatlar

Text to speech